2012. november 27., kedd

moziverzum mini

Tegnap, illetve ma hajnalban megneztem a 2003-as Charlie: Charles Chaplin elete es muveszete c. filmet, amiben Robert Downey Jr. formalta meg Chaplint. Meg kell hogy mondjam, keves ilyen jol alakitott eletrajzi filmet lattam - es ezt ertem a szineszi jatekra. Downey akkoriban meg egy kis porbafingo, meg senki nem ismerte a Vasembert, Holmest, esetleg Annie Leibovitz dokumentumfilmet. Chaplin eletrajzi mujeben zsenialisat alakitott. Volt, mikor egy pillanatra azt hittem, hogy tenyleg a '89-ben szuletett Oscar dijas Chaplin jelent meg a filmvasznon, urambocsa', a teven. Ajanlom mindenkinek ezt a filmet, aki szereti Chaplint, a nagyerdemu szineszt, rendezot :)

Meg egy film, amit ajanlok: Francis Ford Coppola altal rendezett "A Keresztapa." Alapmu! szegyen es gyalazat, hogy eddig nem lattam ezt a szervezett alvilagrol szolo filmdramat. Marlon Brando. Al Pacino. Azota rengeteg remake keszult, egyik sem tudta megkozeliteni a '72-es Coppola fele filmet. Amire mar az elejen felfigyeltem, a sajatsagos szinkavalkad, az egyedi kornyezet, es mindez teljesen sztereotipiamentesen epult fel. Az sem elhanyagolhato, hogy ez a film akkor nagy hatast jatszott a maffiavilagra, teljesen atvettek a filmbeli szereplok viselkedesmodjat. Szemely szerint a csalad bemutatasa ragadott meg leginkabb, a csaladi buszkeseg elerese, a tisztelet kivivasa.

Es igen, nagyon raerek, mint azt a mellekelt abra mutatja... Kaptam 4 pihenonapot, mindenfelevel toltom, ejjelente momenten filmezek, mig az igazak almat alussza a kis szerelmem :) Ma ujfent ellatogattam a salzburgi siket szovetsegbe, ezuttal sikerult elkapnom az elnokot (Reinhard Grobbauer), eldumaltam vele. Csomo erdekes dolgot tudtam meg. Gyakotlatilag a fogyatekos adokedvezmeny miatt mentem erdeklodni, ami otthon 3900 Ft per ho, itt nagyjabol 25-30 EUR per monat -a folyatekossag merteketol fuggoen-, legalabbis az esetemben, amit ev vegen visszaigenyelhetek az adobol szepen. Havonta is lehet kerni jovairast, de annak nem sok ertelme van, otthon sem igy inteztem, jobb az adoev vegen orulni a penznek :)

Ennek a menete ugy nez ki, hogy elmesz egy orvoshoz, kersz hallasvizsgalatot. En elso korben a mar otthon megkapott OOSZI/ORSZI szakvelemenyt akartam lefordittatni, de Reinhard volt olyan kedves felvilagositani, hogy miert dobjak ki penzt az ablakon, a forditasra, mikor az itteni orvosoknal ingyen megkaphatom ugyanazt nemetul. Menet kozben kiderult, van olyan, hogy Gehorlosenambulanz. Azaz, egy nagy korhazban, esetunkben a Salzburger Landeskliniken-en van kulon szekcio, ahova siketek fordulhatnak, jelnyelvet ismero orvosok praktizalnak. Reinhard szerint az orszagban negy ilyen van, a negy nagyvarosban (Wien, Graz, Linz, Salzburg) - mindenkepp kovetendo pelda az otthoniaknak. A salzburgi gehorlosenambulanz weboldala: http://www.salk.at/4408.html, az introban maga Reinhard jelel osztrak jelnyelven - itt lathato, mennyire hasonlit a magyar jelnyelvhez.

Tehat, ha megvan ez a hallasvizsgalatos cucc, azzal el lehet menni a Sozialamt-be, ahol igenyelheted az un. fogyatekossagi kartyat, ami szerintem megegyezik az otthoni MAK kartyaval. Ezt a kartyat tudod odaadni a munkaltatonak, aminek soran ok mentesulnek az utanad fizetendo adok alol (igen, teljesen...), te meg jogosult leszel a fogyatekossagi adokedvezmenyre, illetve a siket szovetsegekben nyujtott szolgaltatasok igenybevetelere.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése